Digital signage biedt je bedrijf een geweldige kans om je publiek te bereiken en effectief met hen te communiceren. Je kunt diverse soorten informatie en content tonen, zoals advertenties, nieuwsberichten, weerberichten, verkeersinformatie, sociaal-mediastromen en nog veel meer. Volg deze 7 essentiële stappen en je zult moeiteloos een succesvolle integratie van digital signage realiseren, waardoor je jouw publiek op een effectieve manier kunt bereiken.
1) Bepaal uw doelgroep en doelstellingen
De eerste stap naar een effectieve integratie van digital signage is het bepalen van jouw doelgroep en doelstellingen. Denk na over wie jouw publiek is en wat hun actie zou moeten zijn wanneer ze jouw content zien. Als je bijvoorbeeld werkzaam bent in de retail, is het een goed idee om digitale displays te gebruiken om speciale aanbiedingen of nieuwe producten te promoten. Je klanten zien je promotie en gaan over tot aankoop. Ben je werkzaam in de gezondheidszorg, kun je informatiezuilen inzetten om patiënten te informeren over hun afspraken of om belangrijke gezondheidsinformatie weer te geven. De patiënt kan zich bijvoorbeeld registreren middels het display en vervolgens een korte instructie video te zien krijgen. Door vooraf goed na te denken over de doelgroep, de gewenste actie en het gewenste resultaat kun je een optimale communicatie bereiken.
2) Kies de juiste hardware en software
Nu je jouw doelgroep en doelstellingen hebt bepaald, is het tijd om proactief de juiste hardware en software te kiezen om jouw digitale displays optimaal te ondersteunen. Er zijn verschillende soorten displays beschikbaar die op diverse manieren kunnen worden ingezet. Denk aan displays met of zonder touchscreen, informatie- of POS-kiosken, of displays met een extra hoge helderheid voor in de etalage. Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden voor mediaspelers of computers en software voor content beheer. Het is dus belangrijk dat je onderzoek doet naar de gewenste situatie en de juiste opties afstemt op jouw specifieke behoeften. Op die manier zorg je ervoor dat jouw digital signage perfect past bij jouw doelen en de verwachtingen van jouw publiek.
3) Maak gebruik van aantrekkelijke content
Het belang van hoogwaardige content is voor iedereen duidelijk. Echter wordt dit nog te vaak als sluitpost beschouwd en wordt er onvoldoende aandacht aan besteed, terwijl een goed digital signage netwerk dit wel verdient. Op dit punt weet je -als het goed is- wie je doelgroep is, wat je wilt communiceren en op welke manier. Zorg dat jouw content visueel aantrekkelijk is en dat het aansluit bij de doelstelling die je wilt bereiken. Maak je content relevant en nuttig voor jouw publiek en zorg dat de weergave gepland is op de juiste momenten. Maak gebruik van goede hoogwaardige afbeeldingen en gebruik korte duidelijke teksten. Het ontwerpen van effectieve content kan een hele uitdaging zijn. Een grafisch designer kan je helpen bij het maken van een effectieve campagne of een basis template voor hergebruik.
4) Zorg voor consistentie in uw branding
Een consistente branding is belangrijk voor de herkenbaarheid van je merk. Het geeft je doelgroep vertrouwen en met een positieve associatie met je merk zorgt het op termijn ook voor een verhoging van loyaliteit. Het is belangrijk om consistentie in je branding te behouden wanneer je digital signage gebruikt. Stem de informatie op je digital signage dus af op de rest van je marketing- en merkstrategie. Zorg daarbij niet alleen voor hetzelfde lettertype, dezelfde kleuren en hetzelfde logo, maar let bijvoorbeeld ook op hetzelfde taalgebruik in je communicatie.
5) Zorg voor goede positionering van de displays
Bij het bepalen van de locatie van je displays is het belangrijk ervoor te zorgen dat ze op de juiste plek worden geplaatst. Hierbij moet rekening worden gehouden met verschillende factoren, zoals de afstand tussen het scherm en het publiek in verhouding tot de grootte van het scherm. Een algemene richtlijn voor de kijkafstand is 1,5 tot 3 keer de beelddiagonaal. Bijvoorbeeld, bij een 55″ (139 cm) display ligt de optimale kijkafstand tussen de 2 en 4 meter. Natuurlijk zijn er ook strategische posities te bedenken om het scherm te plaatsen. Naast producten, in etalages of bij de entree of uitgang van ruimtes om bezoekersstromen te begeleiden. Het is belangrijk om goed te bedenken wat het doel is van het scherm en de locatie hierop af te stemmen.